Néha a kevesebb, több

Annyit tanulok meg, amennyit képes vagyok felfogni, megérteni - befogadni egyszerre.
Nekem szerencsém volt! Azt érzem, hogy pályafutásom során sosem nyaggatott egy főnököm sem, hogy ezt vagy azt a tankönyvet BE KELL fejezni év végéig... Nem mindenki ilyen mázlista. Tegyük hozzá azt is, hogy ha ezt tette volna bármelyik is, tutira kiléptem volna onnan.
Kezdő koromban sem a tankönyvben mértem a tanítást/ tanulást. Teljesen mindegy meddig jutok el egy könyvben: lehet annál jóval nagyobb és jóval kevesebb tudásom is.
Ezért, első pillanattól kezdve az az elv vezérelt, hogy annyit és úgy tanítok, amennyit és ahogyan egy-egy csoport / egy-egy gyerek képes befogadni egyszerre. Igen, itt jön a képbe a cím:
Néha a kevesebb, több!
Ez különösen igaz manapság. Nem a mennyiség számít, hanem a minőség! Legyen az csak két új szó, vagy egész nyelvtani szerkezet - a lényeg, hogy az a csoport értse és HASZNÁLNI tudja! Teljesen mindegy hol járok a könyvben.
Sajnos a 'Ti a tankönyvben, hol jártok' kérdésekkel mi magunk, szülők is egészségtelen versengésre buzdítjuk a más-más nyelvi csoportba beosztott gyerekeket. Ezzel sokszor a tanárt is hajszoljuk, hogy minél gyorsabban kivégezze a 'tankönyvet". Pedig, legtöbb esetben nem kellene kétségbe esnünk, hanem tudomásul kell vennünk, hogy ez a csoport így halad.
A kéttannyelvű iskolában rendszeresen 'le voltam maradva' a tankönyvvel a többi csoporthoz képest. DE a szülőkkel lehetőség szerint megbeszéltem előre, hogy ne ez legyen a haladás mércéje. Bármilyen korban is kezdik a gyerekek a nyelvtanulást, a lelkesedésük, a kedvük, a kíváncsiságuk fenttartása és a BIZTOS ALAPOK - az, ami számít! Én tudtam, hogy a csoportjaim két éven belül többet fognak tudni angolból, mint a 'rohanjunk át a könyvön' csoportok. Miért? Mert mindenki megtanulta az alapokat! Közhely, de később volt mire építeni! A legtöbb diákom 8. osztályban sikeres középfokú nyelvvizsgával indult a középiskolába.
Jó lenne, ha ezt tartanánk szem előtt: mi, pedagógusok, iskolavezetők, és Ti is, kedves szülőtársaim! Tény, hogy a kevesebb - néha vagy inkább legtöbbször? több!